SALAM KETIGA (CERPEN)

Salam Ketiga

          "Weyh, Tam, aku ciao dulu lah", Cheong terus menarik beg kulit hitamnya, meninggalkan Tam seorang dalam pejabat yang luas. "Asal lah bos bagi kerja last minute?", jerit Tam. Tiada orang lain di pejabat boleh lah kutuk bos kuat-kuat. Tam tersenyum lega. "Eh, tapi ada cctv!", Tam menepuk dahi.

          Jam menunjukkan hampir pukul 7. Tam berlari pantas ke dalam gerabak Light Rail Transit Kerinchi. "Nasib sempat, biasanya ramai-ramai macam ni susah nak dapat can  masuk", Tam memeluk tubuh, berusaha mengecilkan badannya yang sememangnya sudah tinggi kering bagi melepasi 'tin sardin' manusia ini. Bilamana kebosanan melanda, Tam memasang  earphone murahnya kemas di kedua-dua telinga. Butang play ditekan. Tam agak terkesima apabila lagu popular Bad Day dimainkan. Terasa seperti Danial Powter sedang menyindir dirinya walaupun bernada lembut. Satu persatu bayangan memori buruk hari itu melintasi depan mata Tam.

          "Stesen Kampung Baru", kedengaran suara rakaman perempuan bergema, terus memecahkan lamunan Tam. "Oh, dah sampai, terima kasih ingatkan", Tam membalas, meskipun suaranya perlahan. Tam menghidupkan motor EX5 nya, lalu terus menuju ke masjid. Biarpun masbuk, Tam sempat berjemaah seperti biasa. Usai sembahyang, Tam beratur dalam saf, bersalam-salaman dengan kariah masjid. Disentuh lembut kulit-kulit yang telah dimamah usia, digenggam erat oleh telapak tangan kecil, direnung setiap wajah yang menghulurkan tangan. Mereka semua tersenyum, walaupun Tam tahu, masing-masing punya Bad Day mereka sendiri.

          Tam akhirnya terpanggil untuk tersenyum, berkongsi kekuatan positif kepada semua jemaah. Kebahagiaan itu berganda bila senyuman Tam dibalas senyuman. Selesai Tam bersalaman dengan orang terakhir. Masih terasa hangat di telapak tangannya. Tam berbisik pada dirinya, "Solat berjemaah ada tiga salam, dan yang paling eksklusif adalah salam yang ketiga".




Comments

Popular Posts